Inside & Outside
Om ‘buiten’ te kunnen presteren moet een merk van binnenuit kloppen. Authentiek zijn.
Een merk krijgt pas betekenis wanneer de merkbelofte en de waarden voelbaar wortels in de organisatie hebben. Dennis Spier, Cultuurmaker bij One Brand Culture: “Mensen maken het merk. Een merk opbouwen vanuit intrinsieke waarden was altijd al het slimst, maar in de huidige transparante samenleving is het onontkoombaar om authentiek te zijn. Klanten, nieuwe medewerkers, partners prikken een gekunstelde façade zo door.
Waarmaken
Cultuur vreet je strategie met huid en haren op. Om de meest uitgekauwde maar tegelijk de meest veelzeggende metafoor aan te halen: wanneer je belooft altijd service met een glimlach te leveren, moet iedereen in de organisatie dat waarmaken. Eén chagrijnige levering is een grotere teleurstelling voor de klant – en een deuk in de merkwaarde – dan dat de glimlach überhaupt niet beloofd was. Beloof dus wat bij je past. Wat echt is.”
Mariel de Jong, strateeg bij We’re someone: “De belofte van een merk ligt vaak al op de loer in de onderstroom. De ambitie, de droom, het vergezicht, het zit al in de organisatie. Latent, verborgen in de hoofden en harten van mensen, maar het is er. Het ligt alleen nog niet aan de oppervlakte. De kracht van We’re someone zit in het ontginnen, polijsten, verwoorden en verbeelden van die belofte.
Identiteit als vergezicht
De kunst is om aan te sluiten bij dat wat er leeft binnen de organisatie en tegelijkertijd de organisatie mee te nemen in een helder verhaal en de visionaire belofte voor de toekomst. Identiteit heeft de toekomst. Voor de identiteit van een merk geldt hetzelfde als voor de persoonlijke identiteit: Blijf dichtbij jezelf. Kunnen waarmaken wat je belooft is essentieel voor het een geloofwaardige positionering.”
Een merkcultuur betekent dat er verbinding is tussen het merk en de cultuur van de organisatie. Door verhalen over de waarden, de ambitie en belevenissen onderweg te delen, ontstaat er betrokkenheid, draagvlak en beweging binnen de hele organisatie. En maak je je ambitie waar. En natuurlijk mag – of moet! – de merkbelofte uitdagend zijn. Cultuur is niet statisch. Merk en cultuur zijn altijd in beweging en onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Verbinden en inspireren
Intern is het juist nu veel mensen vanuit huis werken, en verbinding met de organisatie en het merk verder weg is, is het belangrijk om de merkbelofte en de waarden helder en aansprekend tot leven te brengen. Meer dan ooit hebben mensen behoefte aan inspiratie, motivatie en zingeving.
Extern zien we dezelfde beweging. Klanten, partners willen zich kunnen identificeren met een merk, met de drijfveren en de mensen achter een merk. Dennis: “Zeg wie je bent, en doe wat je zegt. Zo creëer je een merk waar klanten aan deel willen nemen en medewerkers ambassadeurs worden. Mensen zijn je beste marketing tool en je merk is je sterkste recruitmentinstrument.”